graphlogo

Wydział Matematyki i Informatyki

Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

NSI 2023/2024 - Programowanie I (zadania dodatkowe)

[E_4] Promocja na stadionie
Data zakończenia: 2024-06-16 12:00
Języki: cpp
Limit czasu: 3.0 s
Limit pamięci: 32 MB
Limit rozmiaru rozwiązania: 100 kB

Ze względów ekologicznych na Motoarenie wprowadzono następującą promocję:

Przy zwrocie trzech pustych kubków po napoju pełny kubek gratis

Decydujesz się kupić N kubków napoju. Chcesz wiedzieć, jaka jest maksymalna ilość napoju (liczona w kubkach), którą możesz wypić korzystając z promocji.

Rozważmy przypadek, gdy N = 8. Metoda 1 to standardowy sposób: Po wypiciu 8 kubków napoju, zostaje Ci 8 pustych kubków. Za 6 z nich dostajesz 2 pełne kubki. Teraz po ich wypiciu masz 4 puste kubki. Bierzesz więc 3 z nich, aby uzyskać kolejny kubek. Wreszcie, masz już tylko 2 kubki w ręku. To zbyt mało na kolejny napój. Dlatego musisz poprzestać na 8 + 2 + 1 = 11 kubkach napoju.

Oczywiście, możesz być sprytniejszy! W metodzie 2, najpierw pożyczasz pustą butelkę od kibica siedzącego obok, a następnie możesz cieszyć się 8 + 3 + 1 = 12 kubkami napoju! Oczywiście, trzeba będzie zwrócić pozostały pusty kubek, który wcześniej pożyczyłeś.

Wejście

Wejście składa się z kilku wierszy. Każdy wiersz zawiera liczbę całkowitą N (1 ≤ N ≤ 200).

Wyjście
Dla każdego przypadku, Twój program powinien wydrukować na wyjściu maksymalną liczbę kubków napoju jaką da się uzyskać korzystając z promocji. Możesz pożyczać puste kubki od innych, ale jeśli to zrobisz, upewnij się, że będziesz miał je z czego oddać!

Przykładowe wejście:
8
Przykładowe wyjście
12

Powrót
© 2009-2020 • ZawodyWeb Team
IKS - Inwestycja w Kierunki Strategiczne na Wydziale Matematyki i Informatyki UMK

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego